Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Tvättstugor

Hur bokar jag tid för tvättstugan?

  • Bokning sker i de flest tvättstugor via bokningstavlor med cylinder. Bokning sker då genom att låsa fast tvättcylindern i tavlan på aktuell dag och tid. När tvättpasset är slut tar du bort cylindern. 
  • I vissa tvättstugor bokar man genom att skriva upp sig på en tvättlista. Tvättlistan finns placerad intill tvättstugan. 
  • Vi har i några tvättstugor infört ett digitalt bokningssystem där man får boka via en tavla som är placerad vid tvättstugan. Man behöver då en tag för att boka och för att komma in i tvättstugan på bokad tid. Detta system har också så att man kan boka tid via sin dator eller en app i mobilen
  • Efter avslutat pass får ny tid inbokas. Du får inte använda tvättstugan på någon annan tid än den du bokat! 
  • Tvättstugan får användas mellan 07.00 - 22.00
  • Du får INTE använda tvättstugan för tvätt som tillhör personer utanför fastigheten.

Hur vet jag att jag lämnat tvättstugan i rätt skick?

Följ noga alla instruktioner för maskinerna. Torktumlare, tvättmaskinstrummor, golv m.m. skall rengöras efter användning, samt även tork- och mangelrum. Spola ALDRIG vatten på maskinerna.

  • Om något inte fungerar eller går sönder när du är i tvättstugan - ring felanmälan.
  • OBS! ingen jour efter arbetstid i tvättstugan, om det inte föreligger risk för personskada.

LÄMNA ALLTID TVÄTTSTUGAN SOM DU SJÄLV VILL FINNA DEN.


Felanmälan

Vad gör jag om ett fel uppstår i min lägenhet?

När något fel uppstår i din lägenhet ring:

Hultsfred

Skicka gärna din felanmlan via vår hemsida alternativt i mina sidor om du har skapat inlogg för det.

Central felanmälan 0495-24 00 54, vardagar kl. 08.00 - 09.30.

Det går bra att prata in på telefonsvararen övrig tid

Silverdalen

Fastighetsskötarexpeditionen på Parkvägen, 0495-24 00 71.
Telefontid vardagar kl. 09.00 - 09.30.

Målilla/Mörlunda

Fastighetsskötarexpeditionen på Furuängsvägen i Mörlunda,
0495-24 00 72. Telefontid vardagar 09.00 - 09.30.

Virserum

Fastighetsskötarexpeditionen på Bastugatan, 0495-24 00 73.
Fasttighesskötarexpeditionen på Ringvägen, 0495-24 00 74.
Telefontid vardagar 09.00 - 09.30.

Vid akuta fel som snabbt måste åtgärdas under andra tider på
dygnet ring, 0495-24 00 54. Det går bra att prata in på telefonsvararen

under våra öppettider och utanför kontorstid kopplas du till jouren.

Hur felanmäler jag i en kommunal fastighet?

I våra kommunala fastigheter felanmäler du enklast på vår hemsida. Du kan också ringa in på 0495-240054 dygnet runt. 

Hur fungerar Hultsfreds Bostäders jourverksamhet?

Jourverksamheten 0495-24 00 54

Felanmälan som genererar reparationer under icke kontorstid - kostar pengar. Det är därför en gemensam angelägenhet för såväl bostadsbolag som hyresgäster att den inte utnyttjas i onödan. Akuta fel av "katastrof-fall" SKA anmälas till jouren, för att förebygga personskador, eller för att förhindra att större skador uppstår. Man måste som hyresgäst vara beredd på att "fel" man anmäler, kan bedömas som mindre akut, och att åtgärden får vänta till ordinarie arbetstid.

  • En person som sitter fast i hissen är ett klart katastrof-fall.
  • När lyset inte fungerar i en del av lägenheten skall hyresgästen själv undersöka om det är fråga om en trasig säkring.
  • Fönster som är utslaget får vänta till dagen efter.
  • Har du låst dig ute öppnar vi mot betalning. Dock EJ mellan 22.00 - 06.00.
  • Om en huvudsäkring löst ut, ring jouren.
  • Kranar eller element som "droppar" kan vänta till dagen efter. Sätt en burk eller dylikt under "droppet".
  • Vid pannstopp anlitas jouren vid den kalla årstiden. På sommaren bör man klara sig utan varmvatten till ordinarie arbetstid.
  • Stopp i avloppsstam bör anmälas till jouren.
  • Vid översvämning i lägenheten, ring jouren.
  • Om det ryker ur grannens lägenhet, och brandrök misstänks RING 112!
  • En sprucken toalettstol kan vänta till dagen efter, om inte vattnet rinner ut på golvet. Stäng gärna av vattnet till WC-stolen.
  • En trasig tvättmaskin får vänta, om det inte föreligger risk för personskada.
  • När WC-stolen inte fungerar kan man stänga av den, och "spola" med en hink för att nästkommande dag felanmäla på ordinarie arbetstid.
  • Fel på frysen kan vänta, men tänk på att inte öppna mer än nödvändig

Underhåll och reparationer

Hur lång är intervallen för att få min lägenhet renoverad?

Du har som hyregäst rätt att få lägenheten målad och tapetserad med jämna mellanrum. Detta sker efter 12 år. Även golv, spis, kyl/frys byts regelbundet, men med längre intervaller. Den som avstår från renovering kommer att få en hyresrabatt året efter att renoveringen skulle ha utförts.

Vad gör jag för att hitta rätt kanaler på min TV i min lägenhet?

Kabel-TV

I samtliga våra lägenheter ingår kabel-TV från Telia. I Hultsfred, Virserum, Silverdalen och Vena är det analog kabel-TV. I Målilla samt Mörlunda är det digital kabel-TV, en box tillhör varje lägenhet

Telias Kabel-TVutbud

Anslut din tv till antennuttaget och gör en kanalsökning.
Kanalerna finns på:

SVT 1, kanal 5, 175,25 MHz

SVT 2, kanal 7, 189,25 MHz

TV 3, kanal 8, 196,25 MHz

TV 4, kanal 9, 203,25 MHz

Kanal 5, kanal 10, 210,25 MHz

TV 6, kanal 11, 217,25 MHz

Kunskapskanalen, kanal 12, 224,25 MHz

TV12, kanal S11, 231,25 MHz

MTV, kanal S13, 245,25 MHz

TV10, kanal S14, 252,25 MHz

Barnkanalen/SVT 24, kanal S15, 259,25 MHz

Eurosport, kanal S16, 266,25 MHz

Discovery, kanal S17, 273,25 MHz

TV 8, kanal S18, 280,25 MHz

Kanal 9, kanal S19, 287,25 MHz

Sjuan, kanal S20, 294,25 MHz

Lokala kanaler kan tillkomma

Bredband

Samtliga våra lägenheter har tillgång till fiber.
Vill du veta mer om bredband, TV eller telefoni via fiber kan du besöka www. telia.se 

 

 

Uthyrning

Får vem som helst hyra lägenhet hos er?

Uthyrningspolicy

För att du ska få teckna hyreskontrakt hos oss gäller följande:

  • du måste vara myndig d.v.s. ha fyllt 18 år.
  • du måste ha skött dina tidigare hyresinbetalningar och bostad utan väsentlig anmärkning.
  • du ska kunna betala din hyra med din inkomst, som inkomst räknas lön från anställning, pension, a-kassa, studiemedel, sjukbidrag eller beviljat stöd från myndighet.
  • du får inte ha sådana betalningsanmärkningar eller andra skulder som kan påverka din förmåga att betala hyra. Vi tar kreditupplysning på samtliga nya sökande.
  • du får inte hyra mindre lägenhet än att ni bor max två personer per rum, kök inte inräknat.
  • du måste ha en giltig hemförsäkring för din lägenhet. Den måste tecknas innan nycklarna kvitteras ut.

Det är vi som hyresvärd som gör den slutliga bedömningen om hyresavtalet kan tecknas.

Försäkring

Behöver jag hemförsäkring när jag bor i lägenhet?

AB Hultsfreds Bostäders försäkringar täcker bara skador på själva byggnaden. Inbrott, brand, översvämningar och andra olyckor kan drabba vem som helst av oss. Du kan också bli ersättningsskyldig för de skador som orsakats på fastigheten, tex. genom strömmande vatten från ett trasigt akvarium eller en läckande disk- eller tvättmaskin. Samma sak kan gälla sönderslaget tvättställ, badkar eller WC-stoil. Då och vid andra tillfällen kan det vara bra att ha en hemförsäkring. Det du själv har i lägenheten och i ditt vinds- eller källarförråd kan vid skada bara ersättas av din hemförsäkring. Du vet väl också att det du har i källarförrådet måste ligga på "uppallat" från golvet för att försäkringen skall gälla.


Ta som exempel att någon i huset orsakar översvämning som drabbar din lägenhet, och du måste evakueras under tiden din lägenhet iordningsställs. Då är försäkringsreglerna sådana att det är din hemförsäkring som ska täcka alla kostnader du får i samband med skadan, tex. telefon- och flyttningskostnader, lösöre och ev. evakueringskostnader m.m.

SKAFFA HEMFÖRSÄKRING REDAN IDAG - NÄR SKADAN ÄR SKEDD ÄR DET FÖRSENT!

Vad gör jag om jag får ohyra i min lägenhet?

Försäkring mot ohyra

Ohyra är dessvärre inte ovanligt, men vi har försäkring emot detta. För din egen skull, och vår gemensamma trevnad ber vi dig att omedelbart anmäla om du får ohyra i lägenheten. Det är lätt hänt att drabbas av exempelvis mjölbagge, silverfisk, myror eller några andra liknande "inkräktare". Det är lättare att bli av med "snyltgästerna" om du slår larm så fort du upptäcker dem. Du skall själv ringa direkt till vårt saneringsföretag ANTICIMEX i Västervik på telefon 0490-824 50 och bestämma tid för besök av deras sanerare

Tillgänglighetsredogörelse

Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

Tillgänglighetsredogörelse

AB Hultsfreds Bostäder står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur hultsfredsbostader.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Brister i tillgängligheten på hultsfredsbostader.se

För närvarande är vi medvetna om att vi inte lyckats uppfylla alla kriterier i WCAG på bland annat följande punkter.

  • Delar av webbplatsen uppfyller inte kraven när det gäller exempelvis kontraster och formatering.
  • Vissa bilder på webbplatsen saknar alt-text.
  • Många tabeller på webbplatsen saknar tabellbeskrivningar
  • Det finns e-tjänster och formulär som inte uppfyller tillgänglighetsprinciperna.

Vi har påbörjat ett arbete för att åtgärda tillgänglighetsbristerna samt utbilda oss inom lagstiftningen. 

Kontakta oss om du upplever hinder

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns. Du kan kontakta vårt kontaktcenter på:

E-post: info@hultsfredsbostader.se

Telefon: 0495-24 00 00

Kontakta tillsynsmyndigheten

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs ovan.

 

Se även:  Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service Svensk författningssamling 2018:2018:1937 t.o.m. SFS 2019:995 - Riksdagen

 

Inomhusmiljö

Hur ser radonhalten ut i min hyreslägenhet?

I vissa hus förekommer radon vilket är en anledning att måna om god ventilation i lägenheten. Radon är en ädelgas som finns i naturen och kommer från radioaktiva grundämnen som finns naturligt i berggrunden och i stenbaserade jordarter.

Sedan en tid tillbaka arbetar vi med att kartlägga och åtgärda radonhalten i våra fastigheter. Vi har kartlagt flertalet lägenheter och vi kommer att fortsätta våra mätningar under aktiva mätperioder, vilket är 1 oktober till 30 april.  Mätningarnas omfattning godkäns på kommunen. Mätresultaten kommer att ligga till grund för en åtgärdsplan.

Att åtgärda radonförekomst kan vara svårt och vi har provat olika metoder i olika hus med varierande resultat. Vi har kommit en bit på väg, men har fortfarande lägenheter med för hög radonhalt. De lägenheterna kommer vi att åtgärda successivt. Vill du veta radonhalten i din lägenhet kontakta vår växel 0495-24 00 00. 

Brandskydd

Vad kan jag göra för att minska risken för att brand uppstår i min lägenhet?

Genom att bidra till att håll fria utrymningsvägar gör att du som hyresgäst ökar tryggheten vid en eventuell utrymning på grnd av brand. Framkomligheten får inte hindras och enligt svensk lag får inget brännbart material förvaras i trapphus. Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in om det brinner. Även ambulanspersonal med bår behöver lätt ta sig fram. I trapphus är det förbjudet att förvara barnvagnar, rullstolar och cyklar med mera. 

Utomhusmiljö

Får jag grilla på min balkong?

Att grilla med elgrill är tillåtet. Du som hyresgäst behöver dock alltid tänka på din närmsta granne och se till att det sker på ett säkert sätt ur brandsynpunkt. 

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår